Alvászavar

Alvászavar

Valódi népbetegségnek mondható, időszakosan vagy elhúzódóan nagyon sok embernek okoz enyhébb vagy súlyos problémát. Az alvászavar társulhat más betegségek mellé, és járhat önmagában.

Ritkábban belgyógyászati vagy neurológiai betegség okozza, leggyakrabban azonban pszichés probléma áll a hátterében. Az alvás nagyon érzékeny mutatója a lelki állapotnak, pszichés stressz esetén gyakran első tünetként jelentkezik. Ilyenkor a feszültségen kívül komolyabb depresszív tünetek vagy szorongásos panaszok még nincsenek, de az alvás minősége már romlik. Ritkább a primer alvászavar, mikor valóban nem mutatható ki pszichés feszültség, ami a zavart okozná.

Az alvászavarral küszködők egy jelentős részénél jól megfogható az a feszültség forrás ami az alvászavar hátterében áll. Feszült munkakörülmények, egzisztenciális problémák, családi konfliktus, magány, egyedüllét, és más hosszútávon fennálló feszültségforrások mutathatók ki leggyakrabban a háttérben. Előfordul, hogy a panasz mögött meghúzódó ok nem tudatos az egyén számára, ilyenkor közös pszichoterápiás munkára van szükség ennek felderítéséhez.

A gondot az jelenti, hogy a probléma tudatosítása legritkábban jelenti az alvászavar megszűnését. Gyakran rövidtávon nincsen lehetőség az ok megszüntetésére, ilyenkor az alvászavarban szenvedő, ha az alvás hiánya már életminőséget befolyásoló tényezővé válik, altatót, nyugtatót szed.

Az alvászavar kínzó betegség. Egy önrontó kör alakul ki, amennyiben stressz, szorongás, depresszív hangulat, stb. által kiváltott alvászavar tovább fokozza az őt kiváltó tüneteket, vagyis az alvászavarral küszködő még feszültebb, irritáltabb lesz, teljesítménye csökken.

Leggyakoribb alvászavar-profilok

  • Lefekvést követően nehezen alszik el, néha órákig nem tud elaludni.
  • Lefekvést követően hamar elalszik, de 1-2 óra múlva felébred, és nem tud visszaaludni
  • Hamar elalszik, de hajnalban, 4-6 óra alvás után felébred, és már nem tud visszaaludni
  • Az alvás végig zavart, folyamatos ébredések és visszaalvások követik egymást
  • Hiába alszik látszólag mélyen és időben is eleget, fáradtan és kimerülten ébred

Néhány tanács amit ajánlott megfogadni

  • Tilos alvás előtt aludni. Ez annyit jelent, hogy sokan este a tv vagy könyv mellett elbóbiskolnak, majd felébrednek, és utána mennek aludni Ez az egyik legsúlyosabb hiba amit egy alvásproblémával küszködő elkövethet.
  • A délutáni nagyobb alvás is rontja bizonyos esetekben az éjszakai alvás minőségét.
  • Az alkohol hatása ellentmondásos. Legtöbbször nem javítja, hanem rontja az alvás minőségét.
  • Érdemes először gyógynövény tartalmú szereket megpróbálni, az esetek egy részében ezek is segítenek.
  • Ha valaki altatót szed akkor azt csak akkor vegye be, ha már minden teendővel végzett, és rögtön a bevételt követően 15 percen belül aludni megy.
  • Este az altató bevételét halasszuk minél későbbre.
  • Az altatók használata hosszú távon tovább rontja az alvást, és a hozzászokás miatt a dózis emelése lehet szükséges.
  • Altatókat lehetőleg csak alkalmilag, huzamosabban legfeljebb néhány napig használjunk. Ha az alvás nem rendeződik inkább forduljunk szakemberhez, a tartós altatóhasználat rendkívül káros.
  • Ha évek óta használunk egy altatót, érdeklődjünk újabbak felől. A régi altatók, nyugtatók (pl. Eunoctin, Seduxen) felezési ideje rendkívül hosszú, ezért hatásukat másnap napközben is kifejtik.
  • Ha a kezdetben hatásos kis adag altató már nem elég, ne emeljük a dózist!! Ez az a határ, amit nem szabad átlépni, mindenképpen forduljunk pszichiáter szakemberhez.

Az altató tartós szedésének két veszélye van. Az egyik, hogy az alvás minősége tovább romlik és tartós használat esetén egyre kisebb lesz az esély, hogy rendeződjön. A másik, hogy az esetek egy jelentős részében a szervezet hozzászokik a szerhez és a kezdetben hatékony mennyiség már nem lesz elég, dózisemeléssel lehet elérni a kellő hatást. Ez az, amit mindenképpen el kell kerülni.

Az alvászavar kezelése

Értelemszerű, hogy az első lépés az alvás zavart kiváltó problémát kell megszüntetni. A zavar hátterében az esetek döntő részben szorongás feszültség áll, vagyis a szorongást kiváltó okokat kellene megszüntetni. Szükség lehet életmód váltásra, egy pszichés trauma feldolgozására, családi, kapcsolati vagy munkahelyi problémák megoldására. A valóságban az alvászavar mögött meghúzódó feszültség forrást azok jellege miatt nehéz rövidtávon megszüntetni. Munkahelyi problémák, kapcsolati zavarok, egzisztenciális vagy más problémák megszüntetése érthető okokból nem mindig rendezhetőek.

A gyógyszeres kezelés célja, hogy a legkevesebb mellékhatással rendelkező gyógyszer kerüljön alkalmazásra. Amennyiben altató kerül alkalmazásra fontos, hogy kerüljük a hosszú felezési idővel rendelkező altatókat, továbbá olyanokat válasszunk, melyeknek a hatása közelít a fiziológiai alváshoz.

Az alvászavarok kezelésében kiemelkedő szerepet játszanak azok az antidepresszívumok, melyek álmosító hatással rendelkeznek. Az antidepresszívumok központi hatása a hangulati élet javítása, de ezen túlmenően jelentős különbségekkel rendelkeznek. Ilyen különbség, hogy vannak olyan antidepresszívumok melyek álmosítanak és az alvást javítják, és vannak melyek inkább élénkítenek, adott esetben rontják az alvást.

A szabályos kezelés alapja, hogy amennyiben az alvás csak tartós altatószedésével rendezhető, keressünk inkább más gyógyszercsoportot. Az altatók nagy hátránya, hogy hozzászokást okozhat, és később nélkülük az alvás páciensek számára sokszor szinte lehetetlenné válik. Az antidepresszívumok álmosító hatások mellett az alvászavar mögött meghúzódó szorongásos problémát is enyhítik, hozzászokást nem okoznak, elhagyásuk lényegesen könnyebb mint az altató-nyugtatóké.

Elérhetőség

Időpont egyeztetés az alábbi telefonszámon történik:
06-30-243-1610
Cím: Bp.1055 Szent István Krt. 13. II.emelet 3.

Bővebb információ